Monday, September 1, 2008

"MERDEKA" DAN SELAMAT BERPUASA

Masih terasa panas lagi Raya Puasa tahun lepas. Sekarang bulan ramadan menjelma lagi dengan suasana baru..harga minyak dunia melambung naik dan diikuti harga barangan pengguna. Mungkin perit pada yang berpendapatan sederhana.

Bila sebut pasal berpuasa. Persoalan yang bermain dikepala setiap orang yang menunaikan ibadah puasa...Juadah apakah yang hendak di makan ketika berbuka nanti.?

Aku biasa jer buah kurma atau kuih satu dua perkara..jadi lah sebagai pembuka mulut. Minum air milo( air lain tak leh..gastrik) sebagai penghilang dahaga. Dan lepas tu bantai nasi sampai kenyang wakaka.

Air tuak...popular di sini. Aku tak leh minum air ni..entah kenapa. Air ni senang di jumpai bila menjelang ramadan..tengok jer tepi jalan raya.. ader la bergantungan. Selain air tuak..air tebu juga laris di sini disamping air soya.

Akok..memang x jemu sapa memakannya. Tak menang tangan sapa yang menjual kuih akok ni. Setengah tempat tu jem jalan kerana nak beli akok. Jadi kenalah tempah awal awal kalau nak merasa kuih akok tu.
Cendol dan sagu juga disukai disini sejak turun temurun lagi.

Laukpauk yang popular di jual di kampung aku nih..ayam dan ikan percik.
Kerabu, solod lada(lada besar yang dibelah dua..di buang isinya dan di masukkan kelapa parut..kukus.) Acar dan lain lain lagi.

Kerabu yang aku suka makan..kerabu pucuk serai(bukan serai rumpun) dengan pucuk mata ayam. Bermacam kerabu yang ada dijual di kelantan ni...kerabu buah betik, nangka, pucuk paku, buah beko dan bermacam2 lagi.

Tak dop budu tok soh tau..budu kena dok tengah2 hidangan..kena capor nge poyok...baru ader kick..hu hu hu
Dok royat hal make jah. Male tuh kena gi semaye terawikh. Jange make kenye bedooh nati gak malah semaye, pah make tu nok tido jah.

PUASA TAU JANGAN TAK PUASA. NANTI TAK LEH RAYA HE HE HE



0 comments:

 
© free template by Blogspot tutorial